Podden om podcasting, vlogging, web och företagande – kryddat med personlig produktivitet.

2021-03-11

#5 Intervju med bokaktuelle Gilly Smith

Podcasten
#5 Intervju med bokaktuelle Gilly Smith
/

Anteckningar

How to Start and Grow a Successful Podcast.

Dagens avsnitt är en intervju med bokaktuella Gilly Smith. Den sker på engelska men du kan hitta hela intervjun i textform och översatt här i anteckningarna.


Du kan hitta boken How to Start and Grow a Successful Podcast av Gilly Smith på Amazon och Adlibris. Om du vill lyssna på någon av Gillys podcasts så hittar du dem här:

Och du kan så klart hitta mer information på Gilly’s webbsida.

Hela intervjun med Gilly Smith

Martin Haagen

Hej, Gilly, hur mår du idag?

Gilly Smith

Ja, jag mår bra, tack. Gott nytt år till dig!

Martin Haagen

Tack det samma. Tack för att du är med i dag. Vi gör den här intervjun över Interne. Så du är i Sussex, i Storbritannien, eller hur?

Gilly Smith

Ja, i Brighton.

Martin Haagen

Så hur ser det ut när du tittar ut genom fönstret?

Gilly Smith

Åh, det är väldigt grått, gråa dagar. Brittiska vintrar är inte som dina svenska vintrar. Jag är rädd att dem är väldigt gråa. Vi håller oss hemma och vi äter mycket och vi tar våra hundar för promenader och vi går bara igenom det. Det är ingen fantastisk tid i den brittiska kalendern är jag rädd.

Martin Haagen

Jag tycker att det stämmer bra överens med hur det är här just nu. Om du har turen att bo i norra Sverige skulle det förmodligen bli snö och en riktigt trevlig vinter just nu. Men nere i söder är det inte så. 

Gilly, du har fokuserat på mat. Du har skrivit böcker om matlagning av superstjärnor som Nigella Lawson och Jamie Oliver. Du producerar också ett par matrelaterade podcasts som Cooking the Books och The Delicious Podcast, för att bara nämna några av dem du jobbar med.

Gilly Smith

Ja.

Martin Haagen

Hur hamnade du i en värld av mat och matlagning?

Gilly Smith

Jag har alltid varit intresserad av mat i hela mitt yrkesliv, jag var en av de få människorna i Storbritannien i början av 90-talet. Det var ingen bra matkultur. Vi började precis ha några riktigt bra matprogram, på 80-talet på brittisk tv. Men den Brittiska matkulturen i sig var ganska dålig. De flesta som kom till Storbritannien vid den här tiden skulle bara skratta åt vår mat.

Och jag var en av de få människor som växte upp i ett mycket matintresserat hushåll. Min far var i armén, så vi flyttade mycket och bodde i Malaysia när jag var en mycket liten person. Och så var mina föräldrar verkligen fascinerade av mat och smak. Så jag växte upp och tänkte att alla faktiskt äter som jag och blev verkligen förvånad när de inte gjorde det.

När jag började arbetade, arbetade jag först i radio, för det som nu kallas BBC London. Det var GLR på den tiden, fantastisk radiostation.

Och jag var en av de första som gjorde matrecensioner i London på radio eftersom jag verkligen visste vad jag pratade om. Och ganska snabbt efter det blev det stort. 90-talet handlade om att människor äter för att ses i de riktigt vackra gastro-kupolerna i London.

Terrence Conran var mycket central med att få maten att se vacker ut. Och många människor gick ut för att ses äta på dessa underbara platser. Så det var med mat som med mode. Det var snarare, än mat som smak.

Och jag började göra tv-program om det redan i början av 90-talet och började sedan skriva mina böcker. Jag skrev min första bok 1993 om medelhavsdieten. Så mina intressen för mat var alltid mycket kulturella. De hade att göra med hälsans mat.

Men de observerade också denna extraordinära historia om hur mat och mode och mat och hälsa skulle kunna kombineras för att skapa några riktigt intressanta mattrender. Särskilt i London vid den tiden.

Martin Haagen

Åh, ja. Jag växte upp med olika typiska enkla svenska rätter.

Det var som potatis, kött och sås. Och senare, när jag blev lite äldre, reste jag lite själv och hittade verkligen den goda maten i världen. Och jag lagar definitivt inte mat så själv längre. 

Du är mycket intresserad av podcasting. Hur började du med podcasting?

Gilly Smith

Jag lärde mig, så jag började i radio och gick in i tv och och skrev böcker. Så jag har alltid berättat historier hela mitt liv. Hela mitt yrkesliv. Jag har varit journalist sedan jag lämnade universitetet i en eller annan form. Och när mina barn var ungefär 10, 11, 12 år, tog jag ett deltidsjobb vid University of Brighton och började undervisa i plattformsjournalistik. Så vid den tiden var det radio, tv och tidningar.

Men mycket snabbt blev podcasting en del av mixen. Jag var där 2014 när podcasting verkligen tog fart i Storbritannien. Jag menar, det här var 2008 med Olly Man och Helen Zaltzman, och några andra anmärkningsvärda personer, men egentligen inte stora alls. 2014 hade folk verkligen börjat få upp ögonen för podcasting. Så jag började lära ut det.

2016 var jag precis färdig med min bok, Taste in the TV Chef, som kom ut tidigare i år. Och jag intervjuade någon som brukade arbeta på BBC Books om hela historien om att berätta om mat på tv och de böcker som följer med det som jag argumenterar för i den boken. Det var verkligen anledningen till att vi började äta bra i det här landet . Jag intervjuade honom med en mikrofon i min telefon. Och han var vid den tiden verkställande direktör för tidningen Delicious, som är en av Storbritanniens största mattidningar.

Han var fascinerad av det faktum att jag använde den här mikrofonen för sändningskvalitet i botten av min iPhone. Han sa, gör du allt det där? Och jag sa: Vad menar du? Och han sa: Tja, redigerar du? Och vad gör du med den inspelningen? Jag sa, Ja, ja, ja. Du vet, jag lär ut podcasting. Och han sa: Skulle du vilja producera vår podcast? Vi skapar en podcast för Delicious.

Så jag gick in i det bästa jobbet i världen för mig som matjournalist. Att arbeta för tidningen Delicious matpodcast var himmelriket, absolut himmelriket.

Det var det som gav mig den gyllene nyckeln att intervjua de största namnen inom mat från hela världen. Och att resa över hela världen. Så i fyra år producerade och presenterade jag allt på Delicious podcast och reste bokstavligen över hela världen och intervjuade de mest framgångsrika människorna i världen och lärde mig så mycket mer om mat. Jag menar, jag visste redan mycket mer än de flesta, men du vet, det gav mig en möjlighet att, det var som att göra en doktorsexamen i mat. Det var extraordinärt.

Det gjorde jag fram till denna tid förra året. Och sedan lämnade jag för att gå till Leons, restaurangkedjan, som tror på hälsosam kost för att rädda världen. Och jag gjorde en serie för dem som heter How to Eat to Save the Planet, vilket var fantastiskt roligt och har återigen öka min medvetenhet om mat och klimat. Och från och med då började jag göra min egen podcast “Cooking the Books with Gilly Smith”. Och nu pratar jag med A-listan av matförfattare varje vecka, de största böckerna i världen. I världen.

Men jag har hållbarhetssynen på det. Alla som jag pratar med nu, pratar jag alltid med om frågor som växtbaserad kost, om kött med hög välfärd, ansvarsfulla inköp, liksom, du vet, inom ramen för vad dem skriver om i sina böcker. Det har blivit otroligt framgångsrikt. Som ett resultat av det blev jag ombedd att skriva en bok om podcasting, som heter “How to start and Grow a Successful Podcast”. Och den kommer ut i februari 2021.

Martin Haagen

Ja, vi kommer tillbaka till din bok om en liten stund. Det är ett fantastisk sätt att använda en podcast som ett sätt att faktiskt öppna dörrar för att kunna träffa sina stjärnor eller de människor som man beundrar. Och det är också anledningen till att jag är värd för denna podcast för att kunna prata med andra poddare som är bra på vad dem gör. Jjag kan lära av dem. Jag kan definitivt hålla med. Lyssnar du på podcasts själv?

Gilly Smith

Jag lyssnar verkligen på många av dem. Hela tiden. Du kommer att fråga mig vilka? Jag menar, saken är att jag använder podcasts. Jag menar att jag självklart lyssnar på hundratals för att skriva boken. De som jag ofta lyssnar på är BBC-sounds som jag inte lyssnar på när de faktiskt är på radion.

Jag älskar en podcast av god kvalitet och jag älskar att bli riktigt involverad i “True Crime”. Som t.ex. “The Missing Crypto Queen”, som var en fantastisk serie, och “Fake Heiress”, som nu är en Netflix-film.

Jag älskar “the Dirty Job”, faktiskt LA Times-serien, den ursprungliga. Jag tyckte inte alls om Netflix versionen, men den ursprungliga som använde riktiga 911-samtal och verkliga reportage var extraordinär. Jag gillar de journalistledda programmen, även “The Teatchers Pet”, den australiska tidningen var lite besvärlig och den behövde en bra redigering, men historien var fantastisk. Ja, jag antar att jag som journalist verkligen är intresserad av journalistik och att jag tenderar att lyssna på dem. Jag lyssnar på “The Orgasm Cult”  just nu, vilket är en extraordinär berättelse om välbefinnandeindustrin och korsningen mellan, du vet, missbruk och och hälsoindustrin. Helt medryckande grejer. Med lysande produktionsvärden. Jag skriver mycket och jag pratar mycket om den ojämna spelplanen mellan mycket professionella podcasts och den typ av saker som de flesta podcasters gör.

Och i boken går jag verkligen in på varför? Det är en fråga om val. Du vet, jag jobbar mycket medvetet med att inte vara i studion. Jag går mycket medvetet ut hela tiden. Och jag har mycket medvetet inte budgeten att spela med eftersom det gör mig fri. Och BBC-sounds, sådana som jag brukar lyssna på, är tvärtom motsatsen till hela vår grej.

Jag menar, “This American Life”, älskar jag. Jag älskar, du vet, det här är poddsändningar med massor av pengar bakom sig. Och jag är mycket medveten om att jag är absolut i motsatt ände av skalan. Men det är jättebra. Det är vad jag älskar med dem.

Martin Haagen

Jag tror att i Sverige är det några av de mest kända eller mest lyssnade på poddsändningar, alla från den Svenska radion också. Och de är mycket väl producerade. Och det som är bra är att du faktiskt kan lyssna på dem innan de sänds om du är podcastprenumerant. Så det är riktigt bra.

Gilly Smith

Åh, trevligt.

Martin Haagen

Jag läste också på nätet att du är värd för “Retreats”.

Gilly Smith

Ja, jag älskar retreats, uppenbarligen kan vi inte just nu, vilket gör mig väldigt ledsen, men jag planerar redan retreater för försommaren i hopp om att vaccinet kommer att lösa den här olyckliga krisen och att vi kommer att ha lite glans i livet.

Återigen, retreaterna är, jag menar, jag har ett hus som jag hyr ut för alla som vill driva retreater.

Och många yogamänniskor kommer och gör saker där där. Men de retreater jag driver tenderar att vara mer kreativa. Kreativtskrivande retreater. Och de kan vara för grupper av människor som redan skriver och de vill bara stänga sin dörr mot världen och bara komma för att gå med i mina retreater. De brukar tillbringa större delen av dagen med att skriva, men vi går långa promenader. Och jag lagar mat till dem. Jag älskar att laga mat till människor. Men vi pratar också om karakterisering och vi håller oss mycket fokuserade på skrivprocessen under hela helgen.

De brukar vara fredagskväll till söndagar och det är bara fullt av mycket, mycket stödjande, kreativ bearbetning. Jag gör också drömförfattarworkshops där jag guidar människor. Det är ungefär som en skrivmeditation som sparkar igång den kreativa processen. Och det är en sak jag har gjort i flera år nu och jag gör det på Zoom varje lördag morgon med en liten grupp av människor, tills vi kan börja göra retreater igen. Men det är ett underbart sätt att verkligen ansluta till en grupp människor. Du går bokstavligen in i deras huvuden och det är verkligen underbart.

Men jag gör också podcasting-retreater och det är härligt. Återigen har jag varit tvungen att göra master classes online, vilket är jättekul och jag kan inte förstå hur mycket vi går igenom under en dag på nätet, eller fyra timmar, som vi har gjort. Men jag ser verkligen fram emot retreats eftersom det betyder att vi kan göra så mycket mer.

Vi kan verkligen gå från början till slut. Och med mina podcasting-kurser är det mycket mer än hur man gör det. Det är därför vi verkligen går igenom varför du vill skapa en podcast. Vad vill du säga? Jag hjälper för tillfället en kvinna som är affärskvinna och hon kom till en av mina retreats i huset. Hon är en av dessa extraordinära människor som bara känner till alla i sin omgivning.

Hon är i livsmedelskonsultbranschen. Hon har arbetat där i flera år. Och vi försökte gräva ner i vad hon ville göra med sin podcast. Och jag sa, berätta om dig! Du vet, vad händer när du träffar dina affärsvänner, vad hände? Hon säger, ja, jag är den typen av människa som du alltid vill sitta bredvid under lunchen eftersom jag presenterar dem för andra människor. Och jag sa, vad menar du?

Och hon sa: Tja, du vet, jag lyssnar på dem. Och de berättar sin historia för mig. Och jag säger, Åh, jag måste presentera dig för den här och den här och sedan gör jag det. Så vi har utvecklat en podcast med hennes samtal, “Let me introduce you”, som jag hjälper henne redigera nu. Och naturligtvis, genom zoom, kan vi dela skärm och så kan vi redigera tillsammans. Och det är bra.

Nu håller hon på att producera ungefär fem nya podcast-avsnitt där hon presenterar oss för några av de extraordinära människor som hon möter i sin affärsvärld. Och det är underbart. Det är så mycket mer än ett visitkort och det är något som jag inte vet att hon kanske hade kunnat göra på en blogg. Men det är så mycket mer intimt där du hör en konversation mellan henne och alla dessa fantastiska affärsmän som hon möter. Och det är riktigt lärorikt.

Och det kom från att bara gräva djupare. Vad vill du göra? Vad vill du uppnå med detta? Det blir riktigt personligt. Vi har massor av tårar under våra workshops där människor verkligen hittar vem de vill vara. Vad de vill säga. Vilka samtal dem vill starta. Vad vill de vara med om? Till vilka grupper vill de tillhöra? Det är verkligen ganska djupt.

Martin Haagen

Du sa varför ett par gånger här. För mig är varför gör du podcasts väldigt viktigt, speciellt om du ser det på lite längre sikt. Vi känner alla till detta fenomen som kallas “Podfade”. Jag tror att hälften av varje podcast de bara tystnar efter tre till sju avsnitt beroende på källa. Så om ditt varför inte är tillräckligt stark kanske du inte hittar motivationen att fortsätta. Du besegrade definitivt Podfade med dina hundrafemtio plus avsnitt av Delicious och vad är det, 30, 40 avsnitt med Cooking The Books? Vad är ditt recept?

Gilly Smith

Ja. Jag gör det för att jag älskar det. Jag gör en podcast, jag gör alla mina podcasts om människor. Jag älskar människor. Jag minns att jag kom tillbaka från att precis startat podcasten i Borough Market. Borough market, många av dina lyssnare kommer att känna till, är jag säker på, att det är en underbar marknad. Det är Londons äldsta matmarknad, men det är också ett underbart besöksmål. Den är full av små producenter, mängder och mängder med stånd.

Dem flesta av dessa människor, människor som har gett upp annat arbete och ganska framgångsrika arbeten för att bli honungstillverkare, råmjölksbönder, brödbakare. Och jag gjorde berättelser om dem dem. Historierna bakom stånden på Bear Market för Bear Market podcast för ungefär fyra år sedan.

Och jag kom tillbaka till min man och jag sa att vi måste bli livsmedelsproducenter. Och jag har hittat meningen med livet hos dessa människor. De delar alla denna sak, vilket är spänning. De  lägger så mycket tid och energi. De arbetar 24 timmar om dygnet. Det kostar dem en förmögenhet. De har gett upp allt. De har pantsatt sina hus, men de har funnit glädje. Och jag älskar det.

Jag älskar berättelserna från rikedom till trasor eller rikedom till trasor till rikedom igen, du vet, de mest framgångsrika. Men var och en av dem delade glädjen att de just hade gett upp hamsterhjulet. Du vet, de kommer av livets hamsterhjul och de har hittat något de verkligen tror på.

Och för mig älskar jag historier. Jag älskar att lyssna på människors glädje och uppmuntra dem att få glädjen ut till de människor som kanske bara läser böcker eller ser på tv. Det är stora namn jag brukar intervjua, men jag gillar att få historien. Jag gillar att få historien bakom deras framgång och bara vända på det. Jag skulle vilja ge dem möjligheten att berätta för folk vad det är som ligger bakom det. Jag antar att jag gör en massa saker om mat i dess vidaste bemärkelse.

Jag tror att vi lever i en matformad värld som Carolyn Steel från Sitopia beskriver det. Allt handlar om mat, allt. Det är det vi är. Det är så vi lever. Det är hur vi föder människor. Eller hur vi ​​inte föder människor. Vet du vad? Allt handlar om mat. Så jag använder det. Och så många podcasts handlar om mat och identitet.

Många av mina favoritböcker är skrivna av människor som har tagit med sig maten från hemlandet, det kan vara Ukraina, till exempel om det är Olia Hercules eller Indonesien, Laura Lee, Myanmar, Burma för Mimeo eller the Rangoon Sisters.

Alla dessa människor hittar vem de är genom sin mat och det kan vara deras egen mat eller deras farföräldrars mat. De lagar mat från familjen för att ta reda på vem de är. Jag älskar det. Jag tycker att det är oändligt intressant. Intressant hållbarhet. Jag är klimataktivist.

Jag älskar att prata med människor som verkligen har hittat svaret på att rädda planeten genom mat, lokalism, odling av egna grönsaker, ekologiska, små producenter, som gör underbara saker på det mest ansvarsfulla sättet i småföretag. Du vet, de här berättelserna roar mig oändligt.

Jag kan inte föreställa mig att jag någonsin blir uttråkad av glädjen som människor får ur sina liv. Och när det är så positivt blir jag en mycket positiv person. Så är det ständigt med att prata med människor som har hittat svaret. Oändligt intressant.

Martin Haagen

Bra. Så för vissa människor börjar med podcasting eftersom tekniken är rolig. Det är intressant att få några nya glänsande leksaker som dem kan mixtra med. Men för vissa människor är tekniken bara ett hinder som dem behöver övervinna. Vad är din rekommendation till den icke-teknologiska personen som vill börja med podcasting? Vad tycker du dem skall göra?

Gilly Smith

Människor kommer ständigt till mig och dem säger: Jag vill podda. Vad ska jag köpa? Och jag säger, vad vill du säga? För tekniken kommer långt ner på listan. Och i min bok säger jag ganska tydligt, om du är intresserad av teknik är den här boken inte för dig. Jag är ingen tekniker.

Denna Zoom H4N är den första och enda mikrofon jag någonsin har använt. Jag har Beyerdynamics. Jag kan inte ens berätta vad de är. Jag tror att de är 990. Jag vet inte ens. Det här är de enda hörlurarna jag någonsin har köpt.

Det är det. Jag använder Pro Tools för att Delicious köpte Pro Tools till mig eftersom någon sa att jag skulle köpa Pro Tools. Det är allt. Jag använder Auphonics för att mastra eftersom jag verkligen inte kan bry mig om att behärska det. Du vet, jag ser till att berättelsens kvalitet finns och jag ser till att ljudkvaliteten är tillräckligt bra.

Och efter det, spenderar jag inte mycket tid på redigeringen, jag spelar in live så mycket som möjligt, så jag gör alla mina förberedelser framåt. Jag litar inte på teknik. Jag sitter i en stol i detta rum. Jag är omgiven av böcker och har fötterna på en matta. Så jag absorberar mycket ljud. Jag har dörren stängd. Du vet, jag har ingen studio. Jag brukade göra allt under ett täcke. Jag brukade göra alla mina länkar under ett täcke för the Delicious podcast. Jag gör inte det  längre.

Jag tror att Zoom har fått människor att inse det jag har sagt. Att jag fejkar BBC-ljudet, men faktiskt är det bara att kopiera BBC-ljudet för podcasting. Jag menar, BBC har varit tvungen att använda denna typ av miljö under mycket av sitt arbete under Covid-perioden.

Jag tror att folket är mycket, mycket mer intresserade av berättelser. Med detta sagt vet du, när jag hör en riktigt dålig podcast och det är omöjligt att lyssna på. Då vill du verkligen komma till berättelsen. Du vill höra vad någon har att säga för det verkligen är intressant. Men det finns ett hemskt ljud runt det. Du vet, folk verkar fortfarande spela in genom Zoom. Varför? Dem kan göra vad du och jag gör.

Det är en “blender”. Jag kommer att skicka ljudfilen från min H4N till dig, vilken kommer att vara riktigt bra och du lägger till den tillsammans med din. Och det blir perfekt. Du kommer att synka ljudet. Det är vad jag gör hela tiden.

Det är väldigt enkelt. Så jag tror att förbereda, förbereda, förbereda. Vet vad du pratar med någon om. Gör efterforskningen. Du har till exempel läst min bok. Du har gjort all Googling runt mig. Du vet vad du vill fråga mig. Du behöver inte redigera så mycket av detta.

Skaffa en bra mikrofon och frigör dig själv. Och sedan handlar resten av tiden om historien. Vad vill folk lyssna på?

Martin Haagen

Det var faktiskt en av de saker som jag, jag märkte snabbt när jag läste din bok det. Det handlade mycket om berättelser, berättelser, berättelser, berättelser, och det var ett kort kapitel om teknik, och sedan var det berättelser om igen. Och det var för mig verkligen befriande eftersom det finns så mycket om tekniken där ute och så lite om de faktiskt viktiga sakerna. Vad du pratar om.

Gilly Smith

Ja

Martin Haagen

Och berättande är en av de saker jag tyckte  var mycket centralt i boken. Så hur blir vi bättre berättare?

Gilly Smith

Jag har alltid skrivit många böcker och jag gör det alltid på samma sätt som jag pratar med människor. Jag frågar vad den här boken handlar om. Du vet, det är bestämt eftersom det handlar om en central fråga. Så hur vill du starta och växa en framgångsrik podcast? Så hur startar du en podcast? OK, så jag ville prata med många människor som startade en podcast.

Jag har mycket erfarenhet efter att startat fyra olika podcasts. Och du vet, det är en berättelse. Men jag vill att du ska höra om andra människor och jag vill att du ska höra om människor som har gjort  mycket stora podcasts. Och jag ville ta reda på varför de startade dem. Så jag gick till Ira Glass, du vet, varför inte börja med Ira Glass? “This American Life” startade allt i termer av, du vet, kvalitet när det gäller berättande. Så jag pratade först med Ira Glass. Han var min första intervju.

Därifrån tänkte jag, OK, du vet, han är i Amerika, i Chicago. Jag kan prata med vem som helst. Det var under “lockdown” och jag använde den här tekniken för att prata med någon via Zoom och spela in som en “double-ender”. Jag tänkte att jag bara kunde göra det med alla. Så vem vill jag prata med? Vem tror jag att mina läsare vill prata med eller höra från? Så jag gick bara igenom alla människor som jag älskar att lyssna på. 

George the Poet. Jag älskar hans podcast. Har du hört Georges podcast? Den är helt utmärkande när det gäller produktionsteknik, men också berättande, riktigt djup berättande, underbara grejer. Väldigt annorlunda än Ira Glass. “Table manners”, Jessie Ware och hennes mamma. Rolig podcast, men det var den som slog Delicious podcast, som jag presenterade som nummer ett. Så jag ville prata med henne om det.

Du vet, då “My Dad wrote a porno”, den största framgångshistorien i världen och så jättekul, du vet, så jag ville prata med dem. Så jag fick alla tre på deras olika zoom. Så omedelbart vet du, Väldigt liten, väldigt stor podcast är att ens diskutera vad begreppet framgång innebar för var och en av dem. Och sedan hade jag tjugo band, du vet. Jag hade många olika berättelser. Som gav mig massor av material. Och naturligtvis kommer podcasten att komma ut med boken. How to Grow a Pod kommer att komma ut med originalintervjuerna, som har mycket mer än det som jag använde i boken.

Men naturligtvis har boken så mycket mer än bara intervjuerna. Så hur börjar du? Du frågar folk. Som jag gjode. Många frågor. Jag får massor av material. Och det är dem som har många svar. Jag har bara så många svar.

Så, ja. Jag antar att detta är en ögonblicksbild av podcasting nu. Berättelsen kommer att förändras. Historien förändras. Och du vet, förordet är av Jamie Morton, vars “Dad wrota a Prono” och den avslutas med Renee Richardson, vars företag, Broccoli, verkligen förändrar hur podcasting fungerar i detta land, i Storbritannien. Och du vet, det finns berättelser från reklampersoner och personer som driver stora podcastproduktionsföretag som René som berättar vart podcasting går vidare.

Jag har BBC Sounds producenter. Dem pratar om vad som händer i BBC Sounds, inklusive producenten av “The Missing Crypto Queen”, som var min favorit “True Crime” berättelse vid den tiden. Så det är du vet, det är den fulla bilden av podcasting just nu.

Martin Haagen

Efter att ha läst din bok har jag den här riktigt långa listan över podcasts som jag behöver lyssna på eftersom jag inte har hört dem alla. “My Dad Wrote a Prono” är en av de som jag faktiskt lyssnade lite på. Jag laddade ner den och gick för att göra mina julinköp. Och gick runt i butiken med hörlurarna på med ett stort leende på läpparna. Folk måste ha trott att jag var helt galen. Den är så fantastiskt. Ja. Fantastisk historia.

Jag vill ställa en sista fråga. Vad är ditt favoritminne relaterat till podcasting?

Gilly Smith

Åh, wow, det är en stor. Det finns så många. Det finns så många. Jag antar att det måste varit när jag åkte till Nigellas hus. Det var väldigt roligt för vet du, jag skrev en bok om Nigella redan 2005. Jag har alltid varit fascinerad av henne.

Hon är en av få kändisskockar som bara verkligen gör de saker jag vill att hon ska göra, men du vet, jag älskar Jamie för att han förändrat mathistorien och fått, du vet, han är en aktivistkock. Nigela är inte riktigt det menar jag. Hon är underbar, men hon gör hon bara sådana saker som jag verkligen är intresserad av. Men jag har fascinerats av henne. När jag var på universitetet skrev jag också mycket akademiska saker om henne.

Och jag har skrivit mycket om henne i “Taste in the TV Chef”. Men jag hade aldrig träffat henne. Men nästan träffat henne vid så många tillfällen. Vi känner många människor gemensamt. Så detta var äntligen min chans.

Jag skulle gå till förlags och jag var tvungen att underteckna massor av konstiga ansvarsfriskrivningar, vilket jag normalt inte behöver göra. Och det fanns alla möjliga problem och bla, bla, bla, bla, bla. Hur som helst, till sist var det hennes agent som sa, faktiskt, säger Nigella, kan du inte bara komma till hennes hus?

Detta var ganska tidigt i mina dagar med Delicious. Jag var inte riktigt van att åka till så många människors hus som jag är nu. Men Nigella kommer alltid att vara speciell. Jag kommer till hennes hus och intervjuar henne i köket och men ville bara titta på alla böcker i hennes hyllor.

Hon har tusentals kokböcker runt sitt hus. Hennes hus är i grunden designat runt hennes kokböcker. Och jag ville bara stoppa inspelningen och sätta mig ner och gå igenom hennes fantastiska hus och hela henne. Hon hade en grupp av hennes team där också, och de var alla underbara.

Allt går riktigt, riktigt bra. Och jag ville bara frysa det ögonblicket, du vet, och bara säga att det här är extraordinärt. Och jag älskade det. Det var inte min bästa intervju. Det var inte det mest intressanta ämnet, men det var det ögonblick där jag bara tänkte, ja, det här är en av anledningarna till att jag gör det här!

Martin Haagen

Det är bra! Gilly, när kan vi hitta din bok, vilket datum kommer det att finnas i butikerna?

Gilly Smith

Jag tror att det är den 11 februari, du kan förbeställa den på Amazon, det är på bookshop dot org, om du tittar på min sida “Cooking the Books with Gilly Smith” hittar du alla böcker som jag har i min podcast också.

Men ja, den kommer att vara ute överallt. Och naturligtvis, “How to Grow a Pod” kommer ut med den. Och jag tror att det är den första podcasten någonsin som kommer ut med en bok. Det finns en QR-kod i boken som du skannar och den tar dig direkt till podcasten vilket jag tror är första gången som någonsin har hänt.

Martin Haagen

Jag kommer definitivt att länka till boken i en av de svenska bokhandlarna för att stödja några av de lokala bokhandlarna också. Inte bara den stora.

Gilly Smith

Absolut, ja.

Martin Haagen

Tack så mycket för att du kom med oss ​​idag. Det här var superintressant.

Gilly Smith

Tack så mycket, Martin. Tack.

Martin Haagen

Tack.

Håll kontakten

Vill du få ett mail när vi publicerar ett nytt avsnitt eller när vi har något annat spänande att berätta. Prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan så missar du aldrig ett avsnitt.